SNMP linkstate traps definieren op een 3Com SuperStack II

Heb je een tutorial geschreven en wil je die delen met anderen? Of heb je een hele handige guide gevonden? Hier kan je die plaatsen.

SNMP linkstate traps definieren op een 3Com SuperStack II

Berichtdoor Cybertinus » do jan 03, 2008 16:26

Ik heb hier 2 3Com SuperStack II switches staan. De 3300 en de 1100. Qua firmware zijn die 2 exact hetzelfde. Het enige verschil zit hem in de snelheid van de poorten. De 3300 heeft 24 100 Mbit/sec poorten. De 1100 moet het doen met 2 100 Mbit/sec poorten en 24 10 Mbit/sec poorten. In de software maken die snelheidsverschillen niets uit. Deze howto geld niet voor de 3500, 3900, 9000, 9300 en 9400. Die werken op SNMP gebied net anders. Hoe precies is te vinden in de Commandline Reference voor de SuperStack II op 3com.com. In die commandline reference is het dus niet te vinden hoe het in te stellen is voor de 3300 en de 1100. Dus ik ben gaan zoeken in de knowledgebase van 3Com. Ik vond 2 belangrijke artikelen in die knowledgebase*. De eerste link vertelde me dat ik per poort even aan moest zetten dat die SNMP Trap messages moest gaan versturen. Dat doe je door een bepaalde MIB value te veranderen. In dit geval 1.3.6.1.2.1.31.1.1.1.14.119. Dat is een numerieke waarde die op 1 gezet moet worden. Het totale commando wordt dan dus (net nadat je ingelogd bent moet je dit intikken. Als je al 1 van de genoemde menu's in bent gegaan moet je die natuurlijk niet nog een keer aanroepen ;)):
Code: Selecteer alles
snmp set 1.3.6.1.2.1.31.1.1.1.14.119 num 1

Deze MIB value is trouwens voor poort 19 op module 1. Dat is te herkennen aan het laatste getal van die MIB value (119). De eerste 1 staat voor de module. Ik heb maar 1 module (nouja, 2x 1 module, ik heb niet de goede kabel om ze aan elkaar te hangen en ze echt te koppelen), dus dat getal is 1. De laatste 2 nummers geven het poortnummer aan. In dit voorbeeld dus 19. Ik heb dus 1.3.6.1.2.1.31.1.1.1.14.101 t/m 1.3.6.1.2.1.31.1.1.1.14.126 aangepast,
De 2e link vertelde me dat de community waarheen de trap messages gestuurd moeten worden altijd "monitor" moet zijn. Iets anders werkt niet. Dat komt omdat de EventHandlers keihard ingesteld staan op monitor, en dat is nergens te veranderen. Ik heb dit ook nog even uitgeprobeerd. De ene trapreciever heb ik op CyberSNMP laten staan, de andere heb ik veranderd naar monitor. Ik zag alleen op de trapreciever die op de community monitor zat een SNMP trap binnen komen. Op de CyberSNMP trap reciever kwam niets binnen. Toen ik CyberSNMP ook veranderde in monitor kwamen daar ook netjes de SNMP traps binnen.
Nu verstuurd elke poort netjes SNMP trap messages als ik de kabel eruit haal :). Ik zie die trap messages ook netjes op beide ingestelde traprecievers langskomen in Wireshark, terwijl op geen van beide atm een programma draait dat iets kan met die pakketten :). Dat gaat uiteraard nog wel gebeuren. Ik wilde iets gaan installeren op 10.13.37.1, en met de tijd verdwijnt 10.13.37.2 als trap reciever, verwacht ik.

*: Ik wil wel links geven naar de gebruikte artikelen, maar dat werkt niet. 3Com wil namelijk een beetje bijhouden wie er inlogd op die knownledgebase en wil dan zien wat iedereen doet. Een directe link wordt dus afgekapt. Wat je dus moet doen om de gebruikte artikelen te lezen is:
1. Klik op deze link om bij het begin van de knowledgebase uit te komen.
2. Klik op de "Click here" link
3. Vul de gevraagde gegevens in en klik op "I Agree"
4. Als probleem beschrijving vul je "SNMP" in, het product is "SuperStack II Switches" en het sub product is "SuperStack II Switch 3300" en klik vervolgens op Continue
5. Dan gaat het om te artikelen met de naam "SuperStack II Switch 1100/3300 - What is the Syntax to turn on/off Port up/down Traps." en "SuperStack II Switch 3300/1100 - Only sends Link State traps when the trap destination community string is "monitor"". Waarschijnlijk zijn dit link 4 en 5.

Ik hoop dat er nog iemand is die iets heeft aan deze informatie :)
Cybertinus

Keer terug naar Tutorials & Guides