[Tip] Optimaliseren voor Google

Heb je een tutorial geschreven en wil je die delen met anderen? Of heb je een hele handige guide gevonden? Hier kan je die plaatsen.

[Tip] Optimaliseren voor Google

Berichtdoor Eiersneijer » vr nov 24, 2006 18:34

Optimaliseren voor Google

Toevallig heb ik gisteren een college/toespraak bijgevolgt van Jeroen (een bekend bedrijf binnen internetpromotie). Hierin kregen we een aantal tips mee over het optimaliseren van je site in Google.

Deze tips werken veelal ook voor andere zoekmachine's, maar Google is veruit de grootste dus het noemen van Yahoo! of MSN is overbodig.

- Als eerst kijkt de zoekmachine naar de URL. Een goede URL scheelt je dus flink wat werk! Voor domeinnamen als geld.nl en lenen.nl is dan ook -erg veel geld neergelegd. Zorg ervoor dat je naam de inhoud van je site weergeeft.

- Waar Google vervolgens naar kijkt is de titel van je site. Binnen de <head> tags moet je altijd een titel plaatsen. Een treffende titel zorgt voor meer duidelijkheid, ook voor zoekmachines!

- De Description Metatag is niet zozeer belangrijk voor het vinden van je site, maar deze word vaak wel weergegeven als de beschrijving van de site of pagina. De Keyword Metatag is door de jaren heen overbodig geworden. Je kunt deze nog invullen voor de wat oudere zoekmachines maar erg veel nut heeft het niet.

- Vervolgens gaat Google kijken naar de header-tags (<h1>, <h2> enz.). Ook hier geldt weer: Een duidelijke titel zorgt voor nauwkeurigere resultaten. Het is dus niet verstandig om plaatjes te gebruiken als headers omdat zoekmachines deze niet kunnen lezen. Met een beetje CSS kun je dit probleem soms al oplossen maar voor de designers onder ons is dit helaas een verloren punt. Vergeet niet dat ik het hier heb over <h1> en <h2> tags heb en niet over de daadwerkelijke header van je site!

- Google behandeld sites vaak als een artikel. Hij verwacht dus dat de eerste alinea een inleidende functie heeft en de rest van de pagina reflecteert. Door deze methode te hanteren kan Google je wat makkelijker vinden.

- De omvang van je site is ook erg belangrijk. Blijkbaar heeft een site van 200 pagina's meer te zeggen dan een van 10 pagina's.

- Ook de hoeveelheid links in en uit en zelfs de inhoud/relevantie van deze links is belangrijk. Google is sinds zijn ontstaan ontzettend slim geworden en kijkt ook in de sites van je externe links. Een site met veel connecties is dus dubbel zo voordelig!

Ik hoop je hiermee iets geleerd te hebben over de werking van zoekmachines, en hoe je je site op een makkelijke manier kan optimaliseren. Gelukkig ga ik het niet hebben over algeritmes en dergelijke ;). Overigens zijn dit lang niet alle factoren waar Google naar zoekt, maar wel een kleine greep op de belangrijkste hiervan.

- Eiersneijer :Y
Eiersneijer

Keer terug naar Tutorials & Guides