Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel 2 of meer computers in huis. Het is vaak erg handig om daartussen bestanden te kopiëren. Steeds op en neer lopen met een diskette of USB-stick wordt al heel snel vervelend. Ook is er al snel de vraag of er ook internet kan op die 2e computer. Dat is natuurlijk niet meer te doen met diskette en USB-stick. Een goede oplossing daarvoor is een netwerk. Lang niet iedereen ziet het zitten om een kabel te trekken tussen de woonkamer, en de zolder, door 2 betonnen vloeren. Daarvoor zijn tegenwoordig draadloze netwerken beschikbaar. Dus dan heb je wel het netwerk, maar je hoeft geen kabels te trekken. Een dergelijk netwerk is eenvoudig aangelegd. Je gaat naar de computerwinkel, je koopt zo’n draadloze router en je zet hem weg. Je stelt de computers in dat ze zelf om een IP-adres moeten vragen bij de router, en je bent klaar. Hier zit alleen een heel groot probleem aan. Jij bent heel makkelijk op je nieuwe router gekomen, en je hebt internet. Dit betekend dat jouw buurman dat dus ook kan, want de stralen zijn sterk genoeg om op zolder te komen, dan komen ze ook echt wel door een muurtje heen bij de buren. Dit artikel beschrijft dus hoe je kunt voorkomen dat de buren ook op jouw draadloze netwerk kunnen komen.
Allereerst een lijstje met punten die we gaan beveiligen. Als je niet weet wat er staat: vrees niet, daarna worden alle punten uitgewerkt, met duidelijke uitleg wat je precies verandert.
- SSID Broadcast uitzetten.
- MAC-adressen toelaten.
- Encryptie aanzetten.
- Draadloze connecties toegang tot de router ontzeggen.
- (optioneel) snelheid terugschroeven.
Ik kan helaas niet vertellen hoe je al deze beveiligingen precies in kan stellen in jouw router, want in elke router is het weer anders. Ook kan het zijn dat jouw router niet alles ondersteund. Voor zover het gaat kan ik wel uitleggen hoe je Windows moet instellen op de beveiligingen. Ik ga daarbij uit van Windows XP SP 2 of Windows XP x64 edition SP 1 (qua mogelijkheden en instellingsschermen zijn die hetzelfde namelijk)
SSID Broadcast uitzetten
De eerste stap is het uitzetten van de SSID Broadcast. Het SSID is de naam van je draadloze netwerk. Je router stuurt 1x in de zoveel tijd een signaal weg waarin staat "joehoe, hier is een draadloos netwerk, dit zijn de gegevens om met me te verbinden: <technische gegevens>"