Deze review gaat over de Western Digital Caviar harde schijf. De schijf zal op verschillende belangrijke punten getest worden, zoals de gemiddelde toegangstijd en de lineaire leessnelheid. Deze snelheiden zijn getest in een gewone werkomgeving, dit houdt in dat er gewoon andere programma's draaien tijdens het testen en de installatie van Windows XP niet vers was.
De schijf
- Merk en type: Western Digital Caviar WD800JB
- Capaciteit: Door de fabrikant wordt 80GB opgegeven, de werkelijke capaciteit is ongeveer 76,7GB.
- Model ID/Serienummer: WDC WD800JB-00FMA0/WD-WMAJ93574269
- Revisie: 13.03G13
- Toeren: 7200rpm
- Hoeveelheid cache: 8MB
- Interface: ATA100/UDMA5
- Moederbord: Asus A7N8X-X rev2
- Chipset: Nvidia NForce2-400
- BIOS: Award v6.00PG rev 1006
- Processor AMD Athlon XP 2600+ (1920MHz, 512KB Cache, 166MHz FSB)
- Geheugen: 2x MDT DDR400/PC3200 256MB CAS2, Dual-Channel modus
- Grafische kaart: Club3D ATI Radeon 9600Pro 128MB, ATI Catalyst 4.5 drivers
- Netwerkkaart: Onboard NForce2, driver-versie 4.24
- Geluidskaart: Onboard NForce2, driver-versie 4.24
- DVD-speler: LiteOn LTD-166S, 16x48
- CD-brander: Samsung CD-R/RW SW224B, 24x10x40
- SCSI-controller: Adaptec AHA-2940UW PCI, voor deze test hingen er geen schijven aan.
- Overig: Seagate Barracuda IV (40GB, 7200RPM, ATA100, 2MB cache)
Test-methodiek
Voor deze test heb ik 1 programma gebruikt, de AIDA32 Disk Benchmark. Dit is een plugin voor AIDA32 v3.94.2. Deze meet de lineaire leessnelheid, de snelheid van de willekeurige leesacties, de snelheid van de cache en de gemiddelde toegangstijd.
Om de resultaten van AIDA te controleren heb ik gebruik gemaakt van HD Tach 2.7 en Sisoft Sandra 2004. De verschillen tussen de 3 programma's waren dermate klein dat het toegeschreven kan worden aan meetfouten.
Voor de beste en meest objectieve resultaten heb ik getest met een volle kast en een 2 weken oude installatie van Windows XP. Hierdoor haalde ik resultaten die het dichtst bij de alledaagse werkelijkheid liggen.
Voor koeling had ik nog 2 80mm fans (2500rpm, 32.4 CFM) ingebouwd, een intake die over de harde schijven heenblaast en een outtake aan de achterkant van de kast. De geteste schijf, de WD, is als master aangesloten op de laatste aansluiting van de primaire IDE-poort. De systeemschijf, de Seagate, was slave op dezelfde kabel. De kabel is 80 aderig, de kabel voor de brander en DVD-speler 40 aderig.
De WD is niet gepartioneerd, daardoor heeft geen enkel programma toegang tot de schijf. Wel draait Norton Antivirus 2002 als virusscanner en Zonealarm 5.0 als firewall. Doordat een process af-en-toe iets uitvoerde zit er een dipje in sommige resultaten. Dit is voor deze test niet erg, bij dagelijks gebruik zijn de prestaties ook niet constant.
Ik heb alle tests 3x gedraaid, 1x 1 minuut en 30 seconden, 1x 10 minuten en 1x een halfuur. Daarna heb ik van alle resultaten het gemiddelde berekent.
Helaas heb ik maar schrijf test kunnen doen, Random Write wilde niet draaien in AIDA, toen ik het uiteindelijk aan de gang had waren de resultaten dusdanig vreemd (maximale snelheid van 1520MB/sec) dat ik deze niet heb meegenomen in de test. Linear Write heb ik gelukkig wel kunnen doen.
Testresultaten
Linear Read: gemiddelde snelheid: 52MB/sec, minimale snelheid: 48.1MB/sec, maximale snelheid: 53.7MB/sec
Quick Linear Read: gemiddelde snelheid: 51.4MB/sec, minimale snelheid: 41.1MB/sec, maximale snelheid: 53.4MB/sec
Random Read: gemiddelde snelheid: 46.2MB/sec, minimale snelheid: 31.5MB/sec, maximale snelheid: 53.8MB/sec
De minimale snelheid komt door een vervelend process wat dan iets uitvoert, dit gebeurde bij elke test op willekeurige momenten.
Buffered Read: gemiddelde snelheid: 81.7MB/sec, minimale snelheid: 66.9MB/sec, maximale snelheid: 82.1MB/sec
Dit is de snelheid van de cache, voor een ATA100 schijf is het een redelijke waarde. De meeste ATA133 harddisks halen hier wel hogere waarden. Ook hier zat er weer een vervelend process in de weg, ik verdenk Norton hiervan.
Lineair Write: gemiddelde snelheid: 53.3MB/sec, minimale snelheid: 48.5MB/sec, maximale snelheid: 53.6MB/sec
Average Access: gemiddelde toegangstijd: 13.7ms, minimale toegangstijd: 13ms, maximale toegangstijd: 14.4ms
Bij alle snelheidstesten geld: Hoe hoger hoe beter. Voor de toegangstijd is het juist andersom, lager is daar beter.
Geluid
Geluid is tegenwoordig een hot-issue wat computers betrefd, alles moet stiller, stiller, en nog stiller. Bij deze schijf heb ik er niet echt opgelet hoeveel herrie hij maakt, dat is namelijk iets wat me weinig kan boeien. Wel heb ik even tijdens de leestests de kast opengemaakt. er komt dan een zacht gezoem van de schijf af. Aan de buitenkant is dit niet te horen, hierbij moet wel opgemerkt worden dat er 2 casefans, een CPU-koeler, de VGA-koeler en de ventilator in de voeding draaiden.
Conclusie:
Ik ben wel tevreden met de schijf, de snelheid is genoeg voor thuisgebruik en blijft ook constant bij langdurige belasting. Hij is op het moment niet duur, de prijzen van 80GB harddisks dalen snel nu grotere schijven populairder worden. Bij Alternate.nl kost hij op het moment van schrijven (03-06-2004) 75Euro ex. verzendkosten.