[ Reviews ] Regels & Richtlijnen (23/11/06)

Heb je een applicatie, stukje hardware, een dienst, een boek enz getest, en wil je jouw mening met ons delen? Doe dat dan hier.

[ Reviews ] Regels & Richtlijnen (23/11/06)

Berichtdoor R0berto[] » do nov 23, 2006 21:55

[ Reviews ] Regels en richtlijnen
Laatste update: 23-11-'06

Tags
Om het overzichtelijk te houden moet je een duidelijk titel opgeven, en daar een tag in zetten.

Een tag?? Wat is het en wat is nou precies het nut?
Tags zijn kernwoorden die met de inhoud van een bericht te maken hebben. In dit geval zijn ze om de onderverdeling aan te geven in de verschillende topics in [rev].

Welke tags zijn er dan??
- [SW] : Software
- [HW] : Hardware
- [BK] : Boek
- [eBK] : eBook
- [SHP] : Shop (winkel)
- [eSHP] : e-Shop (webshop/webwinkel)

Ik heb een aantal reviews en die vallen niet allemaal onder 1 tag. Wat moet ik doen?
Heel simpel, zet ze in verschillende topics. Dan kun je elke review een eigen tag geven. 1 review per topic is het meest duidelijk kwa inhoud, en voor de titels/tags is het ook uitermate overzichtelijk.

Andermans Reviews

Ik heb een leuke/mooie/goeie review gevonden van product X, zal ik die hier c/p'en, of kan ik ergens een link achterlaten?
Wij hechten meer waarde aan de reviews die door onze eigen gebruikers zijn geschreven. Wij accepteren dus zeker geen c/p (copy/paste) van andere reviews. Wat wel mag is onderaan je eigen review een aantal links naar andere reviews geven, zoals bijv naar de Tweakers.net ProductSurvey.

Wat zien wij graag
Wij zien graag goede reviews. Een goede review is niet een 1000-regels lange ophemeling van een product. Je kunt beter in 200 regels alle voor en nadelen op een rijtje zetten, en daar voor jou de conclusie uit trekken.

Ik heb een aantal screenshots gemaakt, mag ik deze ook plaatsen?
Natuurlijk mag je screenshots plaatsen. Zorg wel dat je het overzichtelijk houdt. Gebruik dus kleine thumbnails in de post zelf-en link die naar de grotere versie. Zorg wel dat de thumbnail groot genoeg is om een globaal beeld te krijgen van wat erop staat. Een thumbnail van 50*50 hebben we niks aan.
Zorg ook voor een degelijke host. We hebben niks aan rode kruisjes. Op je eigen computer hosten is oke, als je maar zorgt dat je niet te veel downtime hebt.
Geen eigen host/goede uptime? Geen probleem, neem even contact met ons op!! We vinden er wel wat op.
Onze Atlex wees ons erop dat ImageShack.us, een site die gratis plaatjes host, spyware-installerende popups bevat. Plaatjes van Imageshack zullen dus verwijderd worden
Maak echter geen foto-verhaal van je review.

Ik zou wel graag een review schrijven, maar ik weet niet hoe ik moet beginnen.
1. Blijf bij het product wat je wil reviewen. Dwaal niet af naar verschillende zijweggetjes/achtergronden. Een korte inleiding met daarin de reden van aankoop is oke, maar ga niet vertellen over de winkel waar je het gekocht had, wat de kleur was van de ogen van de o-zo-lieve verkoopster enz.
2. Wees geen fanboy. Zoals ik al zei hebben we niks aan een absolute ophemeling van een product. Geen enkel product is perfect. Noem daarom ook nadelen. Andersom is ook waar. Noem dus beide kanten, ookal zijn die voor jou misschien totaal niet van toepassing en/of interessant.
3. Hou het simpel. Iemand die op zoek is naar een review voor een hardeschijf bijvoorbeeld is niet per definitie een hardware-expert. Die persoon wil bijvoorbeeld alleen maar weten of de hardeschijf stil is, of hij veel warmte produceert en of hij degelijk is. Het zou natuurlijk jammer zijn als die informatie ontbreekt omdat je te druk was met spin-up-times en dergelijke. Let op, ik zeg ook niet dat deze gevorderde info moet ontbreken. Verweef alleen je review niet met te veel jargon.
4. Hou een duidelijke verhaallijn aan. Een review bekijk je om te zien of je een bepaald product moet kopen. Probeer dus te beschrijven wat een gebruiker ziet/voelt/hoort/merkt als hij dit product nieuw koopt. Begin dus met dat wat de gebruiker als eerste ziet/doet: de verpakking (stevig of niet), de installatie (duidelijk of niet), aansluiten (gemakkelijk of niet). Ga daarna gewoon verder met een duidelijk verhaal. Bedenk ook wat je zélf graag in een review zou zien.
5. Bewaar je mening tot de conclusie. Probeer niet te veel je mening al geven in het hoofdgedeelte van je review. In het hoofdgedeelte moet je de feiten op een rijtje zetten. Pas in de conclusie moet je je mening geven.
6. Trek een duidelijke conclusie. Trek een conclusie waaruit blijkt of een product voor jou aantrekkelijk is gebleken. Weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af en vertel waarom voor jou die afweging zo uitvalt. Zo noem je misschien nog dingen waar de lezer niet aan gedacht had, en dan denkt: dat is misschien (niet erg) handig voor mij.

Veel succes met het schrijven van je review!!
Laatst bijgewerkt door R0berto[] op do nov 23, 2006 23:02, in totaal 1 keer bewerkt
R0berto[]
TWnet Crew

Keer terug naar Reviews