Microsoft Natural Ergonomic 4000
Inleiding
Dit toetsenbord heb ik al een tijdje in bezit en onlangs is deze op mijn werk, door mij
, ook aangeschaft.
Na voor het eerst eens een soort gelijk toetsenbord te hebben gebruikt (met een scheiding in het midden) wilde ik eigenlijk niets anders meer.
Zoals je op de foto's kunt zien is het qwerty-deel opgedeeld in twee delen. (qwert en yuiop dus
)
Daarnaast bevat het een brede gevoerde band waar je je polsen op kunt laten rusten.
Verpakking
Gewoon standaard doos.
Inhoud:
Toetsenbord
Drivers (cd)
Opzetstuk om het toetsenbord te verhogen.
Aansluiten
Voordat je het toetsenbord aan kunt sluiten dien je eerst de software te installeren.
Vervolgens aansluiten (USB aansluiting) en Windows zal automatisch de juiste drivers installeren.
Foto's:
Van boven gezien
Met opzet stuk
Met opzetstuk vanaf de zijkant
Toetsen
Naast de standaard toetsen bevat het nog een aantal 'multimedia'-toetsen
- voor internet, search, mail
- Vijf 'favorites'; Dit zijn vijf zelf in te stellen toetsen (shortcuts dus)
- Audio (mute, volume +, volume -, play/pause)
- Calculator
In het midden op de splitsing bevint zich een zoom knop.
Verder zijn er nog 2 toetsen (back/forward) te vinden onder de spatiebalk.
Overigens zijn al deze toetsen via de bijgeleverde software aan te passen.
Verder bevat dit toetsenbord nog een FLock key. Deze staat standaard aan.
Door deze uit de schakelen verander je de functietoetsen (F1 t/m F12) naar algemene commando's voor bijvoorbeeld het openen, opslaan en afdrukken van een bestand.
Verdere op-/aanmerkingen
Volgens sommigen lijkt de spatiebalk nogal zwaar aan te slaan. Echter heb ik hier nog nooit wat van gemerkt.
Wat ik mis zijn knoppen om snel een nummer (in Winamp/Media player/Whatever) te 'skippen'. Dat heb ik nu opgelost door een global shortcutkey in te stellen.
Sterke punten
Typt ontzettend prettig doordat het middenstuk ietwat verhoogt is en er een erg fijne polsteun aanvast zit.
Conclusie
Als je, net als ik, graag een toetsenbord wilt met een gespleten layout (laat ik het zo ff noemen) dan is dit denk ik het beste wat er op dit moment op de markt is.
Prijs
De prijs is, volgens de Tweakers Pricewatch nu zo'n € 33,-
Via onderstaande link zijn naast de prijzen ook andere reviews te vinden:
http://tweakers.net/pricewatch/125818/M ... -4000-(USB)-prijzen.html

) ?