[HW]Coolermaster xDream II CPU cooler

Heb je een applicatie, stukje hardware, een dienst, een boek enz getest, en wil je jouw mening met ons delen? Doe dat dan hier.

[HW]Coolermaster xDream II CPU cooler

Berichtdoor AtleX » za okt 28, 2006 9:38

Inleiding

Vandaag heb ik voor slechts iets meer dan 10 euro een nieuwe cooler voor mijn processor gekocht. De Coolermaster xDream II, geschikt voor socket 370 (Intel Pentium 3) en socket A/462 (AMD Athlon).
Afbeelding

De verpakking

De verpakking is niets bijzonders, gewoon een plastic doosje met de koeler en 1 zakje koelpasta. Ook zit er een handleiding bij met 4 regels tekst en 2 plaatjes van 2,5 bij 2,5cm. Wel staat er een grote waarschuwing op dat je altijd koelpasta moet gebruiken en dat het laagje pasta tussen de 0,1 en 0,2mm dik moet zijn, net of je dat gaat meten (C).

De koeler

Specificaties:
Code: Selecteer alles
Socket Type     Socket 370, 462
Heat Sink Dimension    60x80x45 mm & Cu. Base
Heat Sink Material    Aluminum extrusuion fin with copper base
Fan Dimension    80x80x25 mm
Fan Speed    2200 rpm
Fan Life Expectance    30000 hrs
Bearing Type    Sleeve bearing
Voltage Rating    12V
Noise Level    24 dBA
Connector    3 Pin
Weight    410g
Thermal Resistance    Rja 0.54 C/W
Application    AMD XP 3200+ and higher

Het koelblok zelf bevat een koperen gedeelte op de plek waar de CPU core contact maakt met de koeler, dit voor betere koeleigenschappen. De rest van het blok is van aluminium gemaakt,
Afbeelding

De fan is niet zo heel veel bijzonders, maar verplaatst wel een hoop met lucht. Ik verwacht dat de ventilator vrij snel zal slijten en dus meer herrie zal gaan maken, maar het is een standaardmaat fan die met een klikmechanisme met het koelblok is verbonden. Vervangen is dus eenvoudig.
Afbeelding

De montage

De montage is niet anders dan bij een normale koeler, ik heb even 5 minuten mijn PC aangehad om de oude pasta te verwarmen, en na verwijderen van de oude koeler+pasta kon ik er zo nieuwe pasta opsmeren en de koeler monteren. Niets ingewikkeld aan dus :)

De specificaties van de test PC

Ok, de specs van mijn PC ;):
-CPU: AMD Athlon XP 2600+ Barton, normale snelheid is 11.5x166.
-Moederbord: Asus A7N8X, nForce 2-400 chipset, BIOS 1006
-Geheugen: 2x MDT PC3200 256MB in Dual Channel opstelling
-Videokaart: Club3D Ati Radeon 9600pro, 128MB
-Harde schijven: 2x 80GB WD800JB
-Voeding: Antec Truepower 380, 380w
-Opticals: 1 liteon 16x48 DVD-speler en 1 Samsung 24x10x40 CD-brander.
-Overig: 1x 2.8MB 3.5" diskettestation, Adaptec UW2940 SCSI controller met 1 2GB IBM schijfje eraan.
-Cooling: 1x 80mm die voorin over mijn HDD's blaast, 1x 80MM in het zijpaneel van mijn kast die de northbridge en het geheugen koelt, 1x 80mm outtake aan de achterkant, 1x 120mm onderin mijn voeding en 1x 80mm aan de achterkant van mijn voeding.

Het geheel draait Windows XP Pro SP2 NL.

Gebruikte software

Ik heb verschillende applicaties gebruikt om de temperatuur flink op te jagen en te meten.

Als meet programma heb ik Speedfan 4.20 gebruikt, deze is erg betrouwbaar op dit moederbord en monitort de temperaturen en de fansnelheden.

Als test programma's heb ik gebruik gemaakt van Prime95, 3Dmark 2003 en mijn eigen Fi-Bench 4.

De testresultaten

Eerst de temperaturen met de oude boxed AMD koeler:

Na een kwartier idle: 47 graden
Na een half uur Prime95 torture test: 62 graden
Na een speciale stresstest van Fi-Bench: 63 graden
Na 3Dmark 2003: 61 graden

De temperaturen met de Coolermaster xDream 2:

Na een kwartier idle: 35 graden
Na een half uur Prime95 torture test: 37 graden
Na een speciale stresstest van Fi-Bench: 37 graden
Na 3Dmark 2003: 36 graden

Alle temperaturen zijn gemeten met de kast dicht, bij een kamertemperatuur van 19 graden.

Tussen de tests heb ik een kwartier gewacht zodat de temperatuur van de processor weer teruggezakt was naar de idle temperatuur.

Afbeelding

Geluidsproductie

De oude 60mm fan op de boxed koeler maakt veel toeren en veel lawaai, vooral als de processor warmer werdt en de fan harder ging draaien. De 80mm koeler op de Coolermaster is groter, hoger en heeft een beter design waardoor bij een lager toerental meer lucht wordt verplaatst. De oude koeler hoorde ik boven alles uit terwijl deze zelfs met alle casefans uit niet te horen is. Daarbij moet ik wel opmerken dat mijn kast bestaan uit 2mm dik staal :P

Conclusie

Heel positief, ik moet zeggen dat deze koeler mij heel prettig heeft verrast door de zeer goede koeling en de lage geluidsproductie. Ondanks de lage kwaliteit van de meegeleverde fan ben ik zeer tevreden over het product en heb ik er, zeker gezien de lage prijs, geen miskoop aangedaan.

Normaal gesproken gaat deze koeler voor ongeveer 15 euro over de toonbank, wat dus een bijzonder lage prijs is. Helaas is het product EOL en zul je goed moeten zoeken naar een winkel die ze nog verkoopt.
AtleX

Keer terug naar Reviews