Al een tijdje was ik op zoek naar een betaalbare RAID controller, mijn huidige moederbord heeft die functionaliteit niet en het voordeel is dat ik op toekomstige moederborden ook nog gewoon PATA schijven aan kan sluiten zonder in de problemen te komen met m'n opticals. Moederborden met slechts 1 PATA aansluiting komen immers steeds vaker voor.
Het probleem was alleen dat ik nogal wat eisen had, waardoor goedkope Fasttrack kaartjes en consorten al afvielen. Zo wilde ik ondermeer ondersteuning voor hardware RAID 0, 1 & 5, goede Linux ondersteuning en meerdere arrays per kaart. Uiteindelijk kon ik voor een spotprijsje een 3Ware Escalade 7500-4LP overnemen.
En blik op verschillende veilingsites liet prijzen zien tussen de 90 en 150 euro, bij een huidige nieuwprijs van 287,50. Gezien de voorgeschiedenis van de kaart, altijd in een server in een datacentre gezeten, was dit dus een kans die ik niet kon laten liggen.
Specs van de kaart
Het ding is natuurlijk zwaar verouderd in vergelijking met huidige controllers. Geen SATA, geen uitbreidbare cache, geen PCI-E, etc. Maar hij is wel perfect voor mij, zo heeft hij ATA133 ondersteuning, 4 poorten, PCI32/64, hardware RAID, bootable BIOS en NBS (soort NCQ voor PATA). De grootte van de cache valt een beetje tegen, readcache is er niet en de writecache is slechts 2MB. Verder is er ook geen ondersteuning voor een BBU.
Wat foto's
Eerste indruk
M'n eerste indruk viel een beetje tegen, ik sloot m'n WD 800JB's en jumperde ze als master. Na een tergend trage boot kwam ik met benchmarks niet hoger dan 500KB/sec read & write.
Na een hele avond en ochtend prutsen kwam ik erachter dat de schijven op cable select zetten de oplossing was. Schijnbaar is dat een compatibility issue, want Maxtor's, Seagates en oude WD's uit mijn reservevoorraad moesten echt als master staan.
Het inbouwen was gelukkig geen probleem, ondanks dat mijn moederbord alleen over PCI32 sloten beschikt kon de kaart er zonder problemen in en werkte ook meteen. Het installeren van zowel XP als Vista was ook geen probleem, gewoon een driver laden tijdens de setup en het werkt. De kaart kan zowel beheerd worden in het eigen BIOS alswel in een managementtool, 3DM2. Helaas vergat het ding constant dat ik de writeback cache enabled zette, waardoor mijn schrijfsnelheid verre van constant was. Het update van de microcode, firmware en BIOS was voldoende om dit wel werkend te maken.
Benchmarks
De kaart draait nu alleen nog maar met 3 schijven in JBOD. Ik had tot voor kort niet de mogelijkheid om al mijn data te backuppen zodat ik me nog niet aan RAID arrays ging wagen. Wel heb ik een kleine test gedaan met 2 geleende WD 800JB's op een kale Windows XP installatie. 85MB/sec read vond ik een vrij aardige waarde als je bedenkt dat de enige driver die geïnstalleerd was de 3Ware driver was. Ik had nog niet eens chipset (en dus PCI) drivers geïnstalleerd.
De prestaties in JBOD zijn goed, zoals je mag verwachten van een ATA133 controller. Helaas zijn mijn 800JB's slechts ATA100, maar de burstspeed is wel ~85MB/sec bij ~50MB/sec read. Een Maxtor Diamondmax 8 ATA133 schijf liet nog veel leukere waardes zien. Een leessnelheid van ~55MB/sec terwijl de burstspeed door het dak heen ging met 113MB/sec! Voor moderne SATA schijven is dat natuurlijk een lachertje, maar voor 3 jaar oude schijven op een 4 jaar oude controller in een 3 jaar oude PC is dat lang niet slecht natuurlijk. Disk2disk kopieren is ook gigantisch veel sneller dan op de onboard nForce2 controller van mijn moederbord. Zelfs de CPU belasting komt niet meer boven de 2% uit tijdens het kopieren van 6853 bestandjes met een totale grootte van 1498MB.
Wat HdTach benchmarks:
Maxtor Diamondmax 8:
Western Digital 800JB:
Intel's IOmeter laat vergelijkbare scores zien, al is daar de CPU belasting iets hoger. Ik heb nu ook genoeg schijfruimte om eens al mijn data te backuppen, en als ik dan binnenkort tijd heb kan ik benchmarks in RAID1 en 0 laten zien.
Conclusie:
Voor 12,50 heb ik een goede aankoop gedaan, al zeg ik het zelf. Het ding kan alles wat ik wil, presteert uitstekend en kan nog even mee als ATA controller om oude schijven in moderne PC's te gebruiken.