Een week geleden kwam m'n broertje naar me toe. Het beeld op z'n monitor was totaal uitgesmeerd. Toen heb ik de monitor getest op een andere PC, en was er niets mee aan de hand. Toen heb ik de videokaart in een andere PC gezet en was er ook niets mee aan de hand (ook niet met dezelfde monitor erop). Toen heb ik de boel weer terug gezet, en was er niets aan de hand.
Vandaag kwam m'n broertje weer naar me toe. Windows XP reboote ineens en wilde niet meer opstarten. De BIOS kon ook de primary master niet meer vinden. Conclusie: schijf overleden (in verschillende systemen gehangen (zowel Windows als Linux) en geen enkel systeem herkende het als een schijf).
Is dit gewoon puur toeval, of zou er misschien iets anders aan de hand kunnen zijn in zijn PC? M'n broer kwam me het idee dat de voeding wel eens vaag kon doen (dus verkeerde voltages). Ik heb dat net eventjes gecontrolleerd. Ik heb een foto gemaakt van de voltages, na een koude start:
De 12V lijn is volgens mij wel aan de hoge kant, maar het is nog wel binnen de 5% marge die er op de voltages mag zitten. Ook VCore is volgensmij vrij hoog, maar daar maakt toch alleen de processor gebruik van? Het is trouwens een AMD Athlon XP 1800+ op een Socket A bord. (mijn AMD Athlon 64 3500+ op een 939 bord heeft een VCore van 1,4V). Die PC is niet overclocked, dus dat is geen reden om de VCore wat hoger te zetten.
Is dit dus gewoon 2x pech binnen een week, of moet ik hier meer achter zoeken?