Verkeerde voltages?

Advies over een nieuwe pc, of vragen over hardware plaats je hier.

Verkeerde voltages?

Berichtdoor Cybertinus » do dec 21, 2006 12:56

Hallo allemaal,

Een week geleden kwam m'n broertje naar me toe. Het beeld op z'n monitor was totaal uitgesmeerd. Toen heb ik de monitor getest op een andere PC, en was er niets mee aan de hand. Toen heb ik de videokaart in een andere PC gezet en was er ook niets mee aan de hand (ook niet met dezelfde monitor erop). Toen heb ik de boel weer terug gezet, en was er niets aan de hand.
Vandaag kwam m'n broertje weer naar me toe. Windows XP reboote ineens en wilde niet meer opstarten. De BIOS kon ook de primary master niet meer vinden. Conclusie: schijf overleden (in verschillende systemen gehangen (zowel Windows als Linux) en geen enkel systeem herkende het als een schijf).

Is dit gewoon puur toeval, of zou er misschien iets anders aan de hand kunnen zijn in zijn PC? M'n broer kwam me het idee dat de voeding wel eens vaag kon doen (dus verkeerde voltages). Ik heb dat net eventjes gecontrolleerd. Ik heb een foto gemaakt van de voltages, na een koude start:
Afbeelding
De 12V lijn is volgens mij wel aan de hoge kant, maar het is nog wel binnen de 5% marge die er op de voltages mag zitten. Ook VCore is volgensmij vrij hoog, maar daar maakt toch alleen de processor gebruik van? Het is trouwens een AMD Athlon XP 1800+ op een Socket A bord. (mijn AMD Athlon 64 3500+ op een 939 bord heeft een VCore van 1,4V). Die PC is niet overclocked, dus dat is geen reden om de VCore wat hoger te zetten.

Is dit dus gewoon 2x pech binnen een week, of moet ik hier meer achter zoeken?
"Been There, Done That, GOING BACK!" - Disneyland Parijs.
Cybertinus

Berichtdoor TrafeX » do dec 21, 2006 15:46

Voltages zijn allemaal correct. Maar dit is natuurlijk geen zekerheid dat je voeding goed is. Misschien dat de voeding plots een piekspanning geeft. Maar dat is zonder extra meet apparatuur moeilijk te controleren.
Ik denk dat het gewoon puur toeval is, maar zo niet dan zal ik het eerder in het moederbord zoeken. Je monitor zal er niet zo snel last van hebben als je voeding een beetje onstabiel is.
TrafeX
TWnet Crew

Berichtdoor Cybertinus » do dec 21, 2006 15:50

mja, monitor niet, maar de videokaart wel. En die is d'r toen ook uit geweest. Ik hoop eerlijk gezegt ook eerder dat, als het geen toeval is, dat het dan z'n moederbord is en niet z'n voeding. Z'n moederbord wordt toch over 2 vervangen, dus das dan geen probleem meer :)
"Been There, Done That, GOING BACK!" - Disneyland Parijs.
Cybertinus

Keer terug naar Hardware