Raid 5 controller

Advies over een nieuwe pc, of vragen over hardware plaats je hier.

Raid 5 controller

Berichtdoor R0berto[] » za aug 28, 2010 18:31

ik ben me aant oriënteren op een nieuwe server.
Een van de belangijkste functies van die server zal het opslaan van data zijn. En ik wil nu wel mijn niet-essentiele data toch veilig bewaren. Vandaar dat ik op zoek ben naar een sata controller die raid 5 kan verzorgen. Momenteel wil ik er (gezien de prijzen), aanvankelijk 4 schijven van 1.5TB aanhangen.

De bedoeling is om de mogelijkheid te hebben om uit te breiden. Maar ik zou ook nog wel advies op dat gebied kunnen gebruiken: is het beter/goedkoper om een 4-poorts controller te nemen, en tzt een tweede erbij te hangen, of nu al eentje van 8 nemen waar er 4 aanhangen, zodat ik per schijf zou kunnen uitbreiden o.i.d.
Of dat ik aparte sets kan maken zodat ik mijn huidige schijven ook nog even nuttig kan maken.

roep maar als je goede ideeën hebt: ik hoor ze graag :D
R0berto[]
TWnet Crew

Re: Raid 5 controller

Berichtdoor Cybertinus » do sep 02, 2010 11:38

Mij lijkt het het makkelijkste om een 8 poorts controller te halen. Een controller die dan ondersteund dat je de RAID-set uitbreid. Dan prik je er gewoon disken bij, breid de RAID-set uit, vergroot de partitie en gaat verder waar je mee bezig bent.
Mijn ervaring is dat de prijzen van RAID controllers redelijk stabiel zijn. Een controller die ik 2 jaar geleden heb gehaald voor 450 EUR is vandaag de dag nog steeds 450 EUR. Ik denk dat je dus niet veel winst gaat hebben om nu een 4 poorts te halen en dan later een 8 of 12 poorts.

Wat is je budget trouwens? Wil je in de fake-raid wereld blijven hangen door een goedkope HighPoint te halen of wil je toch echt voor full hardware RAID gaan door een mooie 3Ware/Areca/LSI te halen?

Ik heb nog een Promise SuperTrak EX8350 liggen. Dat is een PCI-Express x8 RAID-5, 8 poorts S-ATA controller. Intel IOP XScale 331 processor erop, met 128 MB RAM. Dat is dus ook gewoon een fatsoenlijke kaart.
"Been There, Done That, GOING BACK!" - Disneyland Parijs.
Cybertinus

Keer terug naar Hardware