DVD +R, -R of ±R ?

Advies over een nieuwe pc, of vragen over hardware plaats je hier.

DVD +R, -R of ±R ?

Berichtdoor Pascal » ma nov 27, 2006 19:02

Hoi,

Voor sinterklaas moet ik lege DVD's kopen voor iemand. Echter, ik heb even rond gekeken, en gezien dat er verschillende soorten zijn, zoals te zien in de titel. Nu ben ik niet zo thuis in deze typen, en ik wil graag weten welke ik moet kopen.

De laptop van degene voor wie ik het moet kopen, heeft een DVD writer die je eruit kunt halen, en dit heb ook ook net even gedaan. De tekst die erop staan is als volgt:
DVD +R Double Layer / DVD ± RW Drive bay unit
DVD +R / DVD ±RW

Welke DVD's kun je daarmee branden?
DVD +R, -R of ±R ? Of maakt het niet uit?
Pascal

Berichtdoor AtleX » ma nov 27, 2006 19:56

Dat ding brand alles behalve DVD-RAM, dus wel DVD-r, DVD+r, DVD-rw en DVD+rw. Zo'n beetje alle DVD branders zijn tegenwoordig gewoon allesbranders, tenzij je een gaar hokkietokkie merk uit Oezbekistan koopt.
AtleX

Berichtdoor Pascal » ma nov 27, 2006 20:10

No man. Hij is van Sony.

Thanx voor het antwoord btw.
Pascal

Berichtdoor R0berto[] » ma nov 27, 2006 20:12

AtleX schreef:Dat ding brand alles behalve DVD-RAM, dus wel DVD-r, DVD+r, DVD-rw en DVD+rw.

er staat anders alleen DVD+R, DVD+RW, DVD-RW
niet DVD-R
R0berto[]
TWnet Crew

Berichtdoor Pascal » ma nov 27, 2006 20:31

Hmm. Ik koop voor de zekerheid wel DVD+R of DVD+RW.

Rijst mij nog de vraag wat DVD±R of DVD±RW is. Betekent de ± Double sided? Double Layer? Of iets anders?
Pascal

Berichtdoor R0berto[] » ma nov 27, 2006 20:43

Double Layer is simpelweg dat hij 2 lagen van een dubbellaags-dvd kan beschrijven, waardoor je meer kwijtkan op 1 schijfje.
Double-sided is weer anders. Met Double Layer zitten de 2 lagen aan 1 kant van de dvd. Double sided is aan 2 kanten te beschrijven.

DVD- vs DVD+
Het schrijfproces tussen de beide DVD-formaten is verschillend. Hierdoor is er een hogere schrijfsnelheid mogelijk met een DVD+R/W en biedt deze een grotere compatibiliteit met andere DVD-spelers. Met een DVD-R(RW)-schrijver kan er zowel data als DVD-video op worden geslagen. Het enige probleem is dat het DVD-R-formaat oorspronkelijk niet ontwikkeld is voor DVD-video. Deze mogelijkheid werd er pas achteraf aan toegevoegd. Hierdoor is het mogelijk dat, met name oudere, DVD-spelers de DVD niet herkennen en dus ook niet af willen spelen.
R0berto[]
TWnet Crew

Keer terug naar Hardware