[server] Advies bij aanschaf hardware

Advies over een nieuwe pc, of vragen over hardware plaats je hier.

[server] Advies bij aanschaf hardware

Berichtdoor TrafeX » do nov 09, 2006 13:34

Ik wil een nieuwe server gaan samenstellen.
Nou ik ben ik niet heel erg bekend met de hardware van tegenwoordig, dus heb ik jullie advies nodig. ;)
Als eerste een lijstje met wat erop gaat draaien:
- VMWare omgeving voor Windows 2003 Server (met AD, Domain, DNS, AV)
- Webserver (Apache)
- Database (MySQL)
- FTP
- Mailserver
- Fileserver
- Backup

En nog wat zooi ;)

Voor VMWare heb ik flink wat geheugen nodig, zat te denken aan 2 GB.
Dan zit ik met de opslag, ik wil m'n data veilig hebben dus wil sowieso RAID (liefst 5) gaan draaien. Dit met SCSI of SATA schijven, wat is daar jullie mening over? Qua opslagcapaciteit zat ik aan zo'n 100/150GB te denken, met mogelijkheid tot uitbreiding.
Ik heb nog een 250GB SATA schijf liggen en die wil ik er ook in hangen maar dan buiten de RAID opstelling. (komen backups op)

Ik wil er niet al teveel geld aan uitbesteden, dus hou voor nu even rekening met een budget van ongeveer € 600,-
Als jullie zeggen dat dit echt niet gaat lukken kan dat wel omhoog, maar dan weten jullie waar ik aan denk ;)

Dus graag wat advies aan wat voor hardware ik moet denken. Vooral het moederbord heb ik geen idee van.
TrafeX
TWnet Crew

Berichtdoor deWit » do nov 09, 2006 14:43

Geen concreet advies, wel een handige link (ondanks iets gedateerd):

http://tweakers.net/reviews/624/6
Strik je veter, en breek de tent af!
deWit
TWnet Crew

Berichtdoor TrafeX » do nov 09, 2006 15:08

deWit schreef:Geen concreet advies, wel een handige link (ondanks iets gedateerd):

http://tweakers.net/reviews/624/6

Kijk dat is een mooie, ga er vanavond even naar kijken.
Gedateerd is niet erg want dat betekent meestal dat de prijs ook wat gezakt is ;)
TrafeX
TWnet Crew

Berichtdoor AtleX » do nov 09, 2006 18:38

Ik neem aan dat de belasting best mee gaat vallen, dus het loont denk ik de moeite om nu een kwalitatief goed moederbord te nemen waarop je later met weinig geld een mooie dual core CPU op kunt doen. Voor virtual machines is geheugen iig veel belangrijker dan CPU power, zeker voor Windows 2003. Met 2GB zit je dan niet verkeerd. Een kleine tip, zet je webserver ook op een virtual machine. Lekker makkelijk om te backuppen en snapshots zijn ook erg handig in het geval van fuck ups.

Ik heb even wat bij elkaar zitten klikken:
Afbeelding

Dit setje is iig later te upgraden met een Core 2 Duo, waarvan de prijzen eind dit jaar of begin volgend jaar wel zullen zakken. Dan heb je dus een dual core server, ik denk niet dat dat echt nodig is maar leuk is het wel natuurlijk.

Een vergelijkbaar upgradepad heb je met de volgende hardware:
Afbeelding
Dit heeft een aantal voordelen: goedkoper, zuiniger & sneller. Als je moest kiezen tussen deze 2 setjes is het wel duidelijk.

Ik heb expres geen 3 schijven gekozen, voor moederborden met RAID5 moet je flink meer uitleggen terwijl de winst minimaal is. Als je deze 2 schijven in RAID1 zet heb je 250GB opslagruimte met een behoorlijke zekerheid mbt je data.

Een kast + voeding heb ik er ook niet bijgedaan, om de simpele reden dat een kast + voeding + natuurlijk fans al meer dan 1/6e van de budget kost. Dan moet je verder erg veel budgetonderdelen of verouderde rommel kopen, ivm garantie en latere uitbreidbaarheid vind ik dat zelf nooit een goed idee.

[edit]
Het is wel mogelijk om toch een vrij up2date systeem te kopen, helemaal compleet, maar dan moet je wel die eis van 2GB laten varen. Ik heb een paar onderdelen bij elkaar gezocht die toch erg goed presteren, ruimte voor uitbreiding bieden (vrije SATA poorten, 2 vrije geheugensloten) maar toch vrij goedkoop zijn:
Afbeelding
Er zit geen grafische kaart in, ik ga er vanuit dat je er een goedkope PCI kaart induwt die je nog hebt liggen of de allergoedkoopste passief gekoelde PCI(-E) kaart die je kunt vinden. Alle moederborden in de bovenstaande systemen hebben trouwens ook passief gekoelde chipsets. Passief gekoeld = minder herrie + geen fans die kaduuk kunnen gaan.
AtleX

Berichtdoor TrafeX » do nov 09, 2006 20:29

Die configuratie's spreken mij erg aan Atlex, allemaal voor een erg mooie prijs ook. Opzich als je bij die laatste configuratie er nog 1GB geheugen bij doet zit je maar net over m'n budget heen. En ik ga dat geheugen hard nodig hebben. Want m'n Windows 2003 server die ik nu draai gebruikt al +/- 600MB geheugen.
2x 250GB in RAID 1 vind ik ook een goede, de prijs valt me ook erg mee daarvan. Grafische kaart voor PCI heb ik niet meer liggen helaas, dus moet nog ff een goedkoop dingetje zoeken daarvoor. Maar dat moederbord heeft dus geen onboard VGA?

[edit]
Ik heb even die laatste configuratie in m'n winkelwagen gegooid en wat aangepast, dit heb ik nu:
2 x
Harddisks 3,5 inch SATA -
Barracuda 7200.10 (ArtNr: A9BS25)
Barracuda 7200.10 (250 GB)
€ 85,-
€ 170,-

1 x
CPUs Socket AM2 -
Sempronâ„¢ 64 3000+ (ArtNr: HECA05)
Sempronâ„¢ 64 3000+ (1600 MHz)
€ 59,-
€ 59,-

1 x
Behuizingen Midi Tower -
Centurion 5 (ArtNr: TQXM12)
Centurion 5 (5x 5,25" / 1x 3,5")
€ 55,-
€ 55,-

1 x
Voedingen tot 400 Watt -
TG330-U1 (ArtNr: TN3G04)
TG330-U1 (ATX)
€ 45,-
€ 45,-

1 x
Geheugen DDR2-533 -
2 GB DDR2-533 Kit (ArtNr: IBIEU8)
2 GB DDR2-533 Kit (2048 MB)
€ 219,-
€ 219,-

1 x
Moederborden Socket AM2 -
M2N (ArtNr: GEEA10)
M2N (NVIDIA nForce 430)
€ 89,-
€ 89,-

1 x
Grafische kaarten PCI -
9250 (ArtNr: J9PU03)
9250 (128 MB DDR-SDRAM)
€ 49,-
€ 49,-

Subtotaal € 686,-

Ik vind dit wel een erg mooi systeempje voor een mooie prijs.
Ontbreekt er nou nog iets?
Als andere hier nog commentaar op hebben hoor ik het graag. ;)

[edit 2]
Ik vroeg me nog af waarom je voor het merk MDT voor het geheugen heb gekozen? Ik ken dat hele merk niet ;) En hetzelfde geld voor de Tagan voeding, ook totaal niet bekend bij mij :P
Maar dat zijn wel goede merken?

[edit 3]
Gaat lekker :P
Ik heb hem ff ingevoerd in Pc Builder, maar dan kan ik geen cd/dvd speler erbij kiezen, enig idee waarom?

Hier nog ff een duidelijk overzicht: http://www.trafex.nl/dump/server/
TrafeX
TWnet Crew

Berichtdoor AtleX » vr nov 10, 2006 14:12

Tagan is een A-merk qua voedingen, erg goede PSU's met mooi stabiele voltlijnen en lekker stil. MDT is een Duitse geheugenfabrikant, bijna niemand kent het maar ik gebruik het al een tijdje en ben er erg tevreden over.

Is een CD/DVD speler per sé noodzakelijk? Heb je er anders niet nog 1 liggen die je erin kan zetten. Anders zou ik gewoon de goedkoopste nemen die je vinden kan. Waarom je die niet kan selecteren in die PC builder zou ik niet weten, ik heb het immers niet gemaakt. :P
AtleX

Berichtdoor TrafeX » vr nov 10, 2006 20:11

Heb helaas weinig hardware meer liggen dus een DVD speler komt er ook nog bij ;)
Heb nog wat andere om advies gevraagd en sprak iemand die niet echt tevreden was met de Semperon. Dus het is nu een Athlon geworden, die tenminste ook wat meer L2 cache heeft.
Ook heb ik toch maar een grafische kaart voor PCIe genomen die zelfs nog wat goedkoper is maar wel beter ;)
Zit nu wel een stuk over m'n budget heen maar denk dat ik zo wel een mooi systeempje heb.
Zie hier: http://www.trafex.nl/dump/server/

Iemand nog opmerking of toevoegingen?
Ik geef mezelf nog 2 weken en dan ga ik een server aanschaffen, en waarschijnlijk gaat dat dus deze configuratie worden ;)
TrafeX
TWnet Crew

Berichtdoor AtleX » za nov 11, 2006 10:58

Tuurlijk is een Athlon sneller dan een Sempron, maar ik moest rekening houden met je budget. Wist ik veel dat je er nog 100 euro overheen kon en wilde gaan.
AtleX

Berichtdoor deWit » za nov 11, 2006 22:41

Trafex, ik heb nog wel een DVD spelert voor je liggen. En als ik goed zoek misschien ook nog wel een fikker. Intresse ?
deWit
TWnet Crew

Berichtdoor TrafeX » di nov 21, 2006 12:37

deWit schreef:Trafex, ik heb nog wel een DVD spelert voor je liggen. En als ik goed zoek misschien ook nog wel een fikker. Intresse ?

Beetje late reactie, had je reply niet gezien. Als ik het goed begrepen heb is die DVD fikker al weg he? ;) Koop sowieso gewoon een nieuwe.

Denk dat ik dit weekend m'n hardware ga bestellen.
Dus laatste mogelijkheid voor opmerkingen, iemand?

Config: http://www.trafex.nl/dump/server/
TrafeX
TWnet Crew

Berichtdoor TrafeX » di nov 21, 2006 20:18

En hij is bestelt \o/
Donderdag binnen, ben benieuwd ;)
TrafeX
TWnet Crew

Berichtdoor deWit » di nov 21, 2006 22:44

Waar besteld als ik vragen mag?
deWit
TWnet Crew

Berichtdoor TrafeX » di nov 21, 2006 23:03

Tuurlijk mag je dat vragen :P
Alternate.nl

Waarom?
Omdat ik daar de onderdelen bij elkaar gezocht heb (met hulp van Atlex ;)) en ze alles op voorraad hebben. Ook is iedereen altijd wel tevreden over alternate en ik vind de prijzen erg netjes. En als het goed is worden de onderdelen binnen 24 geleverd.

Als alles netjes binnen is en draait zal ik een aantal reviews gaan maken.
TrafeX
TWnet Crew

Berichtdoor deWit » di nov 21, 2006 23:10

Die reviews is cool... Zal ik ook doen als ik m'n nieuwe schijven binnen heb. Helaas is Azerty minder oké dan Alternate. Volgende keer wordt het bij mij ook gewoon weer alternate, zit nog stukken dichterbij ook...
deWit
TWnet Crew

Berichtdoor AtleX » wo nov 22, 2006 8:45

Alternate is leuk vanwege het handige winkelwagensysteem, maar verder bestel ik alles bij 4Launch. Prettige zaak met leuke prijzen en er valt wat te regelen. Pas geleden heb ik er 2 laserprinters + 2 toners + een harde schijf van 320GB (populair model) besteld, en de volgende dag belden ze me op dat ik mijn account nog niet geactiveerd had, of dat ze dat zelf dan even moesten doen want dan kon de bestelling uitgeleverd worden.
AtleX

Volgende

Keer terug naar Hardware